Ossi Mäntylahti Tietojärjestelmämies

Ministeri Kyllönen vs. Merimies-Unioni

  • Jäänmurtajat Katajanokalla. Kuva: Pertti Vehkalahti, copyleft 2006
    Jäänmurtajat Katajanokalla. Kuva: Pertti Vehkalahti, copyleft 2006

Omistajaohjauksesta vastaavan ministerin eropyykin Hautalagate jatkuu ja keskustelu on levinnyt selvittämään laajemminkin Hautalan-Kyllösen politiikkaa. Voimakaksikon vielä virassaan oleva liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on vaatinut erityistilintarkastusta Arctia Shippingin toiminnasta.

Kun kuulin tästä ensimmäistä kertaa, olin todella ällistynyt. Aivan kuten Helsingin Sanomat tietää kertoa, erityistilintarkastus on toimi, joka tehdään lähinnä silloin kun on aihetta epäillä yhtiön toimineen lainvastaisesti.

Jokainen yritystoiminnan hallinnossa mukana ollut tietää myös, että erityistilintarkastuksen vaatimuksia käytetään lähinnä silloin, kun omistaja haluaa aiheuttaa kohteena olevan yhtiön hallinnolle harmia sekä niin sanotusti osoittaa kaapin paikan.

Kaapin paikka tässä tapauksessa näyttää olevan Suomen arktisten merialueiden hyödyntämiseen osallistumisen estäminen hinnalla millä hyvänsä. Tässä Kyllösen-Hautalan -linja on toiminut varsin tehokkaasti hankkiessaan 125 miljoonalla eurolla aluksen, joka ei kykene toimimaan monitoimimurtajana. Vasemmistoliiton Kyllönen perustelee hankintaa myös sillä, että näin jäänmurtoon saataisiin kilpailua.

Vasemmistolainen ministeri haluaa väen vängällä kilpailua perusväylien ylläpitotoimintaan? Kyllä nyt ovat maailmankirjat sekaisin.

Näin ajattelee myös vasemmistolainen ammattiliitto Merimies-Unioni. Ammattiliiton mukaan jäänmurto on infrastruktuurin jatke, eikä siihen sovi kilpailutus.

Kotisivunsa mukaan Merimies-Unioni antaa täystyrmäyksen suunnitelmille kilpailuttaa kotimainen jäänmurto. Puheenjohtaja Simo Zitting ärähtää, että jäänmurtajien miehitystä ei yksinkertaisesti pysty enää pienentämään nykyisestä tai laivat eivät enää liiku. Jäänmurtajien henkilökuntaa on nipistetty alle puoleen 1970-luvun väkimäärästä.

Merimies-Unioni kertoo myös oman ennusteensa, jonka mukaan arktisilta alueilta olisi Suomelle saatavissa seuraavan 30 vuoden aikana tuhansia työpaikkoja. Tällekö pitäisi vakavissaan kääntää selkänsä ja katsoa kuinka kilpailevat maat ajavat Suomesta ohi.

Miten ihmeessä vasemmistoliittolainen ministeri voi toimia näin avoimesti merenkulkualan työmiesten ja merimiesten ammattiliiton etuja vastaan?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän ossimantylahti kuva
Ossi Mantylahti

Ministeri Merja Kyllönen (vas.) potkii Merimies-Unionia nilkoille. Onko vasemmistoministerillä oikeasti varaa nirsoilla tuhansille työpaikoille? Vasemmiston luulisi ymmärtävän duunarityöpaikkojen päälle.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Minusta on kanssa huimaa se, että Kyllönen ja Hautala puhuvat ympäristön suojelusta samaan aikaan, kun mielummin vuokraavat Ruotsista raskasta polttoöljyä käyttäviä murtajia, kuin ajattaisi väylät auki laiturissa päivystävillä vähäpäästöisillä monitoimimurtajilla.

Viime vuonna näillä kahdella monitoimimurtajilla oli operointipäiviä tasan nolla ja silti Ruotsista vuokrattiin kalustoa väylien aukaisuun. Se seisotus satamassa maksoi valtiolle vaan 6,2 milj.€ ja siihen vuokrat ruotsalaisille päälle.

Ruotsalaiset murtajat, kuten suomalaiset tavalliset jäänmurtajatkin käyttää polttoaineena halvempaa, mutta paljon saastuttavampaa raskasta polttoöljyä, kun taas monitoimimurtajat kulkee katalysaattorein ja urealaitten varustetuilla kevyttä polttoöljyä syövillä matala päästöisillä koneilla.

Onks vähän noloo vihreiden ympäristön suojelu, kun itämeren päästöt sivutaan kokonaan.

Pekka Heliste

Noissa raskasta öljyä käyttävissä murtajissakin on siirryttävä rikittömiin polttoaineisiin uuden direktiivin mukaan

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Ruotsalaiset jäänmurtajat seilaa ruotsalaisten veronmaksajien kustantamilla tukiaisilla.

Ks. En miljard ( kronor , lisäys kirjoittajan ) för sjöfarten, http://www.gp.se/ekonomi/1.1988171-en-miljard-extr...

No siinähän sitä sitten erikoistilintarkastajat voivat vertailla jäänmurron kustannuksia. Em. artikkelissa on myös mielenkiintoista kerrottavaa rikkidirektiivin vaikutuksista Ruotsissa.

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Tuossa edellä kansanedustaja Jukka Kärnä analysoi tarkasti ja terävästi Hautalan toimintaa. Taitaa olla niin, että Kyllönen kuuluu samaan vihervasemmistoon, joka luonnonsuojelun nimissä tekee päätöksiä vastoin Suomen etua. Hallitus jatkaa, kun Vihreät vaihtavat ministeriä. Miten käy, kun sama näyttää olevan edessä myös Vasemmistolla. Riittääkö siellä kanttia ministerikierrätykseen? Miten jatketaan ilman uusia vaaleja, vai niiden jälkeen?

Marko Huttunen

"Noissa raskasta öljyä käyttävissä murtajissakin on siirryttävä rikittömiin polttoaineisiin uuden direktiivin mukaan"

Siinäpä se vihreän ajatuksen lanka juuri piileekin. "Pitäisi siirtyä"-ajatus kauneudessaankaan ei poista tosiseikkaa että ei ole vielä siirrytty, ja luontoystävällisempi jäänmurtaja antaa tilaa saastuttavalle vihreiden poliitikkojen ansiosta.

Vihreä luonnonsuojelu ei rakennu realiteetteihin vaan utopioihin jostain mitä pitäisi/täytyy tehdä, ja kun tämä vaatimus on esitetty, sen varjolla siunataan vaikka mitä. Vihreä "luonnonsuojelu" on johtanut ennennäkemättömään kivihiilen polttoon Euroopassa ja yhä pahemmin globaalisti saastuttavaan teollisuuteen Euroopan ulkopuolella jonne tuotantoa on vihreän politiikan takia siirtynyt.

Pekka Heliste

Vihreät eivät yksin päätä polttoaineen käytöstä

Mutta rikkidirektiivin mukaan 2015 alusta on käytettävä vähärikkistä polttoainetta halusi tai ei

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Kansa maksaa ja yritykset siirtävät tuotantoa sinne missä em. lisäkustannuksia ei ole. Selitä sitä sitten teollisuuden irtisanotuille työntekijöille. Tai sille kauppiaalle, jonka asiakkaina em. työntekijät ja heidän perheensä ovat vuosia olleet.

Se, että lääkkeeksi tarjotaan valtion tukea tarkoittaa, että jo vähistä valtion verorahoista, joilla pitäisi mm. SoTe -kustannukset rahoittaa, otetaan rikkidirektiivitukea teollisuudelle. Suomalainen teollisuus kyllä pärjää kilpailussa, jos sille ei kotimaasta ehdoin tahdoin haluttaisi laittaa jarruja päälle. Tukiaisethan ovat kuin kannettu vesi kaivossa. Tukiaiset ovat kuin taloudellinen degeneraatio. Tästä on valitettavan paljon esimerkkejä Suomessa.

Oma tarinanasa on sitten nämä tuulimyllytukiaiset, joilla suomalaisten verorahoilla tuetaan ulkomaalaisia tuulisähköfirmoja. Eikä tässä puhuta senteistä, vaan 200 - 280 miljoonaa €/ vuosi kustannuksista. Mitä sillä saisi SoTe -puolella aikaan ?

Marko Huttunen

Eivät vihreät tietenkään yksin päätöksiä tee, mutta suhteessa heidän sangen marginaalisiin vaalituloksiinsa, heillä on valtava lobbauskoneisto takanaan. Haluaisin uskoa että esim suuri puhallus nimeltä tuulivoima (joka siis on yhtäkuin kivihiilen nousukausi), oli vain pieleen mennyt vihreä kokeilu, mutta en ole varma. Niin valtavasti siinä kupataan veronmaksajien rahoja luonnon kustannuksella, ja johonkin taskuun ne rahat päätyvät.

Tietenkään rivi-vihreä ei ole vastuussa puolueensa teoista. Ekologinen ja taloudellinen katastrofi on johdettu ylempää, mutta yhtäkaikki vihreä politiikka tulee suunnattoman kalliiksi ja ympäristölle raskaaksi.

Juhani Kahela

Tällaiset stalinistivihreiden tuhotyöt ovat mahdollisia vain täysin tohelon pääministerin hallituksessa. Olisi Paavolla (Lipponen) töitä.

Mika Samuel Kiekkijev

Eiköhän tässä erityistilintarkastus härdellissä ole pohjimmiltaan kyse Vihreiden ja samalla Vasemmistonkin yrityksestä jonkinlaiseen kasvojen pesuun.

Itselläni ei moista ole mitään vastaan, mutta samalla voitaisiin varsin hyvin suorittaa tilitarkastuksia laajemminkin esim. säätiöiden, poliittisten nuorisojärjestöjen yms. keskuudessa

Olavi Mansikka

no sitä saadaan mitä tilantaan. vasemmisto päästettiin hallitukseen niin nyt vaan maksetaan hintaa.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Erityistilintarkastuksen ajoitus kielii siitä, että kyse on lähinnä pikkumaisesta kostotoimenpiteestä. Kun punavihreä aatesisar sai omistajaohjausjupakassa nenilleen, niin nyt Kyllönen osoittaa solidaarisuutta tällä kiusanteollaan. Taka-ajatuksena lienee se, että jos saadaan Arctia Shippingin toimintaa mustamaalattua, niin silloin Hautala selviää tästä vähemmin kolhuin, ja punavihervasemmisto saa jonkinlaisen moraalisen torjuntavoiton.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sou...

Yllä olevasta linkistä voi lukutaitoinen saada selvän, että valtio tilaa 125 miljoonaa euroa maksavan jäänmurtajan!
On perin outoa, että tätä nyt vastustetaan jonain vihervasemmistolaisten juonena.
Minusta on aivan paikallaan, että selvitetään ne kulut ja tuotot jotka seuraavat arktisilla alueilla toimimiseen. On perustelua selvittää, että onko "kotijäiden" murtamisella ja siinä mahdollinen ylihinnoittelu tapahtunut vaiko ei.

Kenen intressiä tällainen selvitys loukkaa?

Mitä tulee arktisilla alueilla toimimisesta, niin sekin vaatii selvityksiä. Entä jos tapahtuu suuri ympäristökatastrofi Exxon Valdexin tai Meksikonlahden tyyppisesti niin miten on meidän korvausvelvollisuutemme laita? Jos alueella operoi myös Suomen lipun alla purjehtiva alus. Muistutan, että nyt on käsitelty jo 20 vuotta Exxon Valdexin onnettomuutta ja Meksikon lahden katastrofin korvauksen vaatijoita on noin 500000 ihmistä ja liikeyritystä.

Kun tiedetään näiden asioiden arvaamattomuus mm. USA:n lainsäädännössä niin riskit pitää selvittää etukäteen. On turha marmattaa jälkikäteen jos vahinko on tapahtunut.

"Monen projektin mies" Mäntylahti sohii nyt alueella josta ei ymmärrä mitään, siis merenkulusta.
Mäntylahti yrittää hämätä kirjoituksessaan, että Kyllönen vaatii henkilöstön vähentämistä murtajissa. Väite on väärä. Kummallista, että nyt ns. väylien hoidon kustannuksilla ei ole mitään väliä, ns. rikkidirektiivin väitettiin tappavan kauppalaivaston maastamme kun väylämaksut nousevat.

Toistetaan nyt vielä. Kyseessä ei ole arktisten alueiden "boikotoinnista" vaan siitä, että asiaan liittyvät riskit ja kustannukset selvitetään.
Mitä vahinkoa tästä olisi?
Mäntylahti on löytänyt otsikossaan taisteluparin sellaisista toimijoista jotka tosiasiassa eivät ole barrikaadin eri puolilla.

Pekka Heliste

USA:n ja Venäjän lait eivät ole yksiselitteisiä.

USA:ssa on rajaton korvausvastuu ja vastuuMeksikon lahden katastrofissa on ulottunut emoyhtiöön eli omistajaan ja toisaalta alihankkijoihinkin

Venäjällä taas oikeus saattaa laajentaa vastuuta kuten GP tapus osoitti

Lait ja sopimukset ovat kevyttä tavaraa kun halutaan maksaja jättivahingoille

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Hieno kuva aluksen ahterin puolelta. Itsellänikin on muutama vastaava. Se oli hienoa aikaa aikansa, kun sai nuorena poikana nähdä maailmaa ja oppia junkkina ja opiksena elämän realiteetteja. En tosin seilannut kuin Suomen, Ranskan, Hollannin ja Saksan välillä. Kuvastasi päätellen olet ollut kauempana.

Mutta tuosta A.S:n ja ruotsalaisten murtajien välisestä kustannuserosta. Siinä nyt viittaisin oheiseen toisella kotimaisella olevaan kirjoitukseen lahden toiselta puolelta:

http://www.gp.se/ekonomi/1.1988171-en-miljard-extr... ( nehän puhuvat kruunuista )

Niistä amerikkalaisen yhteiskunnan lainsäädännön vastuista: Eiköhän A.S:n laki-ihmiset ole ne jo osanneet ottaa sopimuksia tehdessään huomioon. Sen verran tunnettua jenkkien lainsäädännön koukerot alkavat jo viime vuosikymmenien varrelta Euroopassakin olla.

Itse kun siellä rapakon takana kävin 1990 -luvulla, niin huomasin, että kun on oikeat ja osaavat lakimiehet, niin "no hätä". Selvisihän se Nokiakin jenkkifirmojen hyökkäyksistä aikoinaan 1980 - 1990 luvun vaihteessa. Se, että BP Meksikonlahdella joutui käpälälautaan, johtui käsittääkseni melko törkeistä laiminlyönneistä, eikä ensimmäisistä sellaisista.

Se, että meikäläiset Nordica, Fennica käyvät siellä pukkaamassa jäitä pois poraustornien ympäriltä ja tekevät muuta tukitehtävää öljyn poraajille, ei liene juridisesti kaikkein riskialtteinta arktisessa öljybisneksessä. Luulisi, että tämä toiminta on enemmänkin varmistamassa öljybisneksen turvallisuutta ja vähentämässä ympäristöriskejä.

Käyttäjän ppauto kuva
Janne Pirinen

Totta puhut Ossi. "Vasemmistolainen ministeri haluaa väen vängällä kilpailua perusväylien ylläpitotoimintaan?"

Ja te kokoomuslaiset olette väenvängällä kilpailua vastaan. Kyllä nyt ovat maailmankirjat sekaisin.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Totta on, että poliittisesti maailman kirjat alkavat olla sekaisin. Osa suomalaisista mepeistä äänesti sen puolesta, että Euroopan komissio saa nostaa päästöoikeuksien ja sähkön hintaa. Tarkemmin aiheeseen, ks. linkki:
http://eijariitta.puheenvuoro.uusisuomi.fi/143934-...

Se että, vihreät mepit Satu Hassi ja Tarja Cronberg äänestivät perinteiseen tapaa tämän suomalaista teollisuutta ja talouselämää rasittavan sekä suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä heikentävän kannan puolesta, ei ole mikään ihme.

Ihme sen sijaan on, että sellaiset mepit kuin oululainen demari Liisa Jaakonsaari, jonka käsittääkseni pitäisi valvoa mm. suomalaisen terästeollisuuden rautakourien ( mm. Raahessa ja Torniossa ) ja heidän velkaisten perheidensä etua sekä kokoomuksen mandaatilla oleva Sirpa Pietikäinen, jonka luulisi puoluetaustansa perusteella ymmärtävän talouselämän , teollisuuden sekä työllisyyden edellytysten vaikutukset Suomessa, niin nämä äänestivä em. ns. backloading aloitteen puolesta.

Suomalaisten meppien äänestykäyttäytymistä voi tarkastella Eu Vote Watch -linkistä: http://www.votewatch.eu/en/timing-of-auctions-of-g... ja klikkaamalla sieltä laatikosta "All Member States" ja sieltä "Finland".

Odottaisin em. mepeiltä kommentteja äänestyspäätöksestään. Mieluummin ennen EU -vaaleja.

Toimituksen poiminnat